LA ACEST ATELIER NU MAI SUNT LOCURI.
Atelierul se va desfăşura săptămânal, în zile de luni, în intervalul 19:00-21:00.
Date desfăşurare: 11, 18, 25 noiembrie, 2 şi 9 decembrie.
Care sunt elementele care ne definesc personalitatea şi identitatea în faţa interlocutorilor noştri? Imaginea şi cuvântul. Fără a putea spune dacă din păcate sau din fericire, trebuie însă remarcat faptul că deseori acestea două sunt disonante, nu sunt în deplină armonie una cu cealaltă.
Ni se întâmplă tuturor să ne creăm o idee despre cineva, o impresie la prima vedere, care să se schimbe cu totul odată ce persoana respectivă începe să vorbească. Forţa cuvântului stă în oglinda pe care el o poartă, în reflectarea precisă a unicităţii şi a amprentei personale. Oamenii se nasc mincinoşi, iar cinci la sută dintre ei sunt chiar mincinoşi abili, ridică minciuna la grad de onestitate; aceştia devin actori. Minţim cu cea mai mare sinceritate, şi totuşi când suntem cu adevărat sinceri, parcă nu întotdeauna izbutim să exprimăm ceea ce simţim, ceea ce este numai al nostru, şi ne deosebeşte – sau ne leagă – de alţii.
Cuvântul, vorbirea este semnătura minţii şi a sufletului nostru. Cuvântul poate să ne fie prieten sau duşman, el declanşează controlul nostru interior. Trebuie doar să ştim să îl stăpânim.
Ceea ce urmăreşte cursul de vorbire şi dicţie:
- Conştientizarea propriului tip de vorbire şi a eventualelor noastre defecte: precipitarea, ,,înghiţirea’’ finalurilor de cuvinte, vorbirea ,,moale’’ şi nearticulată corespunzător, consoanele sau vocalele pronunţate incorect (rârâit, sâsâit, moldovenisme, ardelenisme etc.) şi aşa mai departe.
- Acumularea şi exersarea cunoştinţelor pentru îndreptarea defectelor.
- Identificarea şi manipularea sunetului ca expresie a unui impuls firesc.
- Depistarea raportului dintre vorbirea fiziologică şi cea de performanţă. Exerciţii de respiraţie condusă, respiraţie pe efort fizic etc.
- Controlul respiraţiei şi al volumului de aer în vorbirea cotidiană sau publică, pentru evitarea ,,pierderii suflului’’ sau a pierderii atenţiei interlocutorului.
- Utilizarea râsului ca identitate şi eliberare.
- Dobândirea şi dezvoltarea libertăţii vocale.
- Cunoaşterea principiilor de igienă vocală.
- Stăpânirea emoţiilor şi a timidităţii.
- Folosirea cuvântului ca AMIC sau INAMIC, liniştirea, manipularea, terapia prin cuvânt.
Ce vom face efectiv:
- Exerciţii de încălzire a aparatului vocal.
- Exerciţii de respiraţie pentru mărirea capacităţii vocale.
- Exerciţii pentru consoane şi vocale.
- Jocuri pentru stăpânirea mecanismelor de articulaţie.
- Exerciţii individuale pentru defectele personale.
- Jocuri şi exerciţii de grup, pentru libertate vocală, ritm, energizare şi volubilitate.
- Exerciţii de intensitate, ritm şi variaţii de registru vocal.
- Jocuri şi exerciţii pentru utilizarea sunetului şi a cuvântului într-un scop precis, diferenţierea lor prin intenţie.
- Exerciţii de stăpânire a emoţiilor, de vorbire în public şi de captare a atenţiei.
- Exerciţii de coordonare şi corelare a vorbirii cu o mişcare complexă.
- Rostirea unui text pe efort fizic.
- Rostirea unui text în scopul caracterizării sonore, raport între personaj şi vorbire.
Testimonial: „Am învăţat să pronunţăm cuvintele nuanţat şi cu gravitate, să improvizăm în situaţiile în care ne blocăm şi să ne luăm timp să respirăm atunci când vorbim. După curs, am constatat la mine că nu mă mai grăbesc să vorbesc, îmi iau timp să gândesc înainte, pronunţ cuvintele mai accentuat şi că oamenii mă înţeleg mult mai bine atunci când vorbesc.” (A.B.)
…
Sursa imagine – https://www.pexels.com/ro-ro/fotografie/casca-vorbind-microfon-podcast-6919956/