In sfarsit, un curs care va transforma intr-un expert in istoria mobilierului. Veti pasi in castelele din Franta, in muzee sau in sali de licitatii cu siguranta unui colectionar, stiind sa faceti diferenta intre o comoda Louis XV si una Louis XVI. Veti afla care sunt piesele de mobilier caracteristice fiecarei epoci precum si care era ambianta din care acestea faceau parte: culorile peretilor, corpurile de iluminat, forma semineelor, a lambriurilor etc.
Temele atelierelor vor fi:
Sedinta 1. Dupa o scurta prezentare a mobilierului medieval si renascentist, vom detalia stilurile de la Ludovic al XIII-lea pana la Revolutia Franceza (Ludovic al XIII-lea, al XIV-lea, Regence, Ludovic al XV-lea, al XVI-lea, Directoire). Formele simple ale Renasterii se transforma, capatand curburi in toate planurile, in Regence. Cea mai mare gratie este atinsa in tipul lui Ludovic al XVI-lea, cand formele zvelte primesc o decoratie mai fina, repetitiva.
Sedinta 2. Empire, Restauration, Louis-Philippe, Napoleon III. Stilul Empire incearca sa faca uitata influenta monarhiilor precedente, asociind rigoarea Biedermeier si referintele antice. Mai tarziu, stilul Louis-Philippe anunta era industrializarii. Stilul incarcat Napoleon III va defini atmosfera hotelurilor, cafenelelor si a salilor de spectacol din Belle Epoque: canapele capitonate in catifea rosie, mobilier incrustat cu sidef, lampi de gaz cu globuri sferice, jardiniere cu plante tropicale.
Sedinta 3. Art Nouveau. Visarea simbolista apare in artele aplicate, eliminand orice referinta la Antichitate si Renastere. Franta se modernizeaza, incercand sa suprinda miscarea in liniile mobilierului. Forme acestuia devin curbe, inspirate din liane si tulpini. Chipuri de femei despletite decoreaza clantele, sfesnicele, tavile. Irizatiile libelulei sunt imitate in vasele Lalique.
Sedinta 4. Art Deco reprezinta momentul de glorie al artelor aplicate franceze, cu rasunet in intreaga lume. Mobilele sunt realizate din macasassar, abanos, lemn de palmier si sunt influentate de arta japoneza sau africana. Cei bogati, precum Marie-Laure de Noailles prefera simplitatea si materialele nobile folosite de Jean-Michel Frank. Dupa 1929, liniile devin sobre, monumentale cu referinte la Antichitate, pentru un public mai conservator. Modernismul devine asociat cu inamicul german.
Sedinta 5. Dupa razboi apar forme organice intr-un stil neo-rustic. Dispar unghiurile drepte, reapar decoratiunile suprarealiste, in paralel cu invazia stilului scandinav in restul Europei. Anii 70: proiecte arhitecturale in jurul Parisului si amenajari interioare in cladiri oficiale (Creteil, Bobigny). Pierre Paulin aduce modernizarea palatului Elysée. Casele vedetelor sunt decorate de catre Willy Rizo, folosind cu covoare adanci, mobila din aluminiu si inox. Philippe Stark revolutioneaza ambianta hotelurilor.
imagine – preluata de aici – http://top-interior-design.net/louis-xiv-interior-design/