Atelier de Grafică – Peniţă şi tuş
 

Cine ar fi crezut că un material de lucru precum tuşul poate da rezultate atât de diverse în funcţie de felul în care este folosit şi de instrumentele cu ajutorul cărora este aplicat pe hârtie? În funcţie de civilizaţie şi perioadă, tuşul şi-a găsit diverse forme de expresie, rezultatele fiind pe cât de diferite, pe atât de spectaculoase.

La acest curs ne vom plimba până în Orientul îndepărtat, experimentând instrumentele de lucru specifice Chinei şi Japoniei, vom poposi apoi în Europa pentru a descoperi plasticitatea peniţei, folosind, bineînţeles, acelaşi material de lucru: tuşul.

La bază, tehnica desenului în peniţă este o metodă liniară de a realiza imagini, utilizându-se haşurarea într-o singură direcţie şi haşurarea încrucişată pentru a reda forme tridimensionale. Plasticitatea peniţei poate fi experimentată însă şi prin haşuri pe formă, prin puncte, prin diversitatea liniei lăsate pe hârtie, în funcţie de presiunea cu care o folosim.

Peniţa ne ajută să utilizăm două dintre cele trei elemente de limbaj plastic, şi anume punctul şi linia. Al treilea element de limbaj plastic, pata, va fi experimentat prin intermediul pensulei, şi nu orice tip de pensulă, ci cea chinezească. Ai lucrat vreodată cu aşa ceva?

Vom face cunoştinţă la a doua întâlnire cu o tehnică ce se învaţă prin studiu şi exersare îndelungată, principii de bază în cultura orientală, indiferent de activitatea aleasă. Pentru un bun rezultat, trebuie să ne concentrăm asupra traseului pensulei, având în minte imaginea completă a desenului, fără să fim foarte preocupaţi de nuanţe sau de elemente de compoziţie.

Ultima întâlnire ne pune în faţa unui exerciţiu ce utilizează ambele tehnici învăţate la cursurile precedente. Influenţa artei orientale asupra celei europene determină un nou tip de expresie, decorativ, organic, rezultatul fiind reprezentat de stilul art nouveau.

Tuşul ca material de lucru are o istorie îndepartată, dar de-a lungul perioadelor şi curentelor artistice nu a încetat să fie apreciat şi continuă să fie unul din materialele preferate ale artiştilor din zilele noastre.

1. Tuşul şi peniţa – arta europeană. În primul curs vom exersa acest tip de desen realizând o reproducere după desene ale unor artişti ce au utilizat frecvent această tehnică.

2. Tuşul şi pensula – arta orientală. Exerciţiul va consta în reinterpretarea unor picturi japoneze în tuş negru pe hârtie de orez.

3. Peniţa şi pensula – art nouveau. Întâlnirea finală ne pune în faţa unui exerciţiu ce utilizează ambele tehnici învăţate la cursurile precedente. Influenţa artei orientale asupra celei europene determină un nou tip de expresie, decorativ, organic rezultatul fiind reprezentat de stilul art nouveau. Exerciţiul va consta în a realiza o reproducere după o lucrare a artistului Aubrey Beardsley, acesta fiind unul dintre reprezentanţii stilului art nouveau şi singurul care lucra exclusiv cu tuş negru.

Vrei să vezi ce facem la atelier? Uite câteva imagini:

Lucrările făcute la curs şi lăsate la sediul fundaţiei pot fi ridicate timp de 10 zile de la finalizarea cursului. Pentru că spaţiul nu ne permite, ele nu vor fi depozitate pentru o perioadă mai îndelungată. Vă mulţumim pentru înţelegere.

ilustraţii de Maria E. Bălan


Newsletter

Abonează-te la newsletterul nostru pentru a primi pe email informaţii despre cele mai noi ateliere şi evenimente!