În data de 7 Octombrie 2019, la Cercul Militar Naţional, Fundaţia Calea Victoriei a închis proiectul cultural Laboratorul schimbării cu un dublu concert. Laboratorul schimbării apresupus organizarea unor şcoli de vară şi tururi gratuite în Bucureşti, cu scopul de a integra refugiaţii şi migranţii în România, care nu beneficiază de o ofertă bogată de activităţi culturale necesare dezvoltării personale şi profesionale în ţara adoptivă.
Dialogul muzical a avut loc prin participarea a două trupe: Orchestra Matias, un proiect al Asociaţiei Matias care menţine active iniţiativele educaţionale pe termen lung pentru copiii din zonele defavorizate şi Battements de l’orient, un proiect muzical abia înfiinţat, dar în componenţa căruia se află muzicieni cunoscuţi pe plan naţional şi internaţional.
Cele două trupe au fost selectate în acord cu scopul proiectului cultural. Prin prezenţa lor a fost celebrată diversitatea, muzicienii provenind ei înşişi din etnii şi naţionalităţi diverse. Prin participarea instrumentiştilor, integrarea diversităţii şi schimbul intercultural a părut că se face cel mai lesne prin muzică, publicul asimilând astfel specificul ţării în care abia s-au mutat, muzică clasică internaţională, dar şi elemente de folclor oriental. Aşadar, concertul a reprezentat o călătorie între Orient şi Occident, unde publicul, divers din punct de vedere cultural, a putut descoperi rolul muzicii în eforturile migranţilor de integrare socio-culturală, fără ca identitatea lor etnică să fie dizolvată în vreun fel.
Orchestra Matias este produsul unei activităţi extraşcolare iniţiate de Asociaţia Matias. Vioara, chitara şi mandolina sunt instrumentele care personalizează de cinci ani repertoriul orchestrei şi această alăturare de instrumente i-a adus până în prezent aproximativ 200 de premii. În cadrul concertului, copiii au dat dovadă de profesionalism, traversând atent de la compoziţii celebre compuse de Leo Delibles, W. A. Mozart, Luigi Boccherini până la muzica romanes, sărbătorind încă o dată diversitatea şi alăturarea de sunete ca un mesaj al integrării.
Battements de l’orient, trupa iniţiată de Feras Sarmini, porneşte de la teza de doctorat a acestuia şi reuneşte muzicieni cunoscuţi pentru versatilitatea şi profesionalismul academic cu care interpretează preponderent muzică otomană. Cosmo (percuţie), Ioana Balaşa (flaut), Sian Brie (saz baglama), Noma Shkeir (oud) şi Feras Sarmini (vioară, politiki lyra) şi-au configurat repertoriul apelând în special la muzica otomană ce include compoziţii de Dimitrie Cantemir. Concertul lor a presupus un periplu muzical de-a lungul secolelor XVI-XIX.
Siria, ţara natală a lui Feras şi a Nomei, aduce proiectului muzical influenţele orientale, cu instrumentele specifice. Acestora se adaugă elemente de inspiraţie balcanică şi turcă, alături de noţiuni de jazz care corespund pregătirii muzicale a lui Sian Brie, iar aceste caracteristici fac din proiectul muzical un dialog între folclorul mai multor ţări, fără a omite însă artificiile de interpretare specifice contemporaneităţii.
Atmosfera a fost accentuată treptat, cu melodii dansante, melancolice sau militare, iar memoria şi atmosfera acestor tărâmuri şi timpuri de demult, pe care le-a adus în prezent Battements de l’orient a fost menţinută nu doar prin compoziţii, ci şi prin utilizarea instrumentelor care datează din timpuri străvechi, precum saz baglama, flaut, oud etc. Compoziţiile au primit încă din cele mai vechi timpuri influenţa altor culturi muzicale, pe care Imperiul Otoman le-a absorbit, dar şi îmbogăţit.
Auditoriul a realizat cu siguranţă o călătorie în timp, prilejuită de limbajul muzical conservat de-a lungul secolelor. Este un limbaj al melancoliei orientale, care a marcat tranziţia de la tradiţie la inovaţie şi care a actualizat memoria vechiului Bizanţ, dar şi a altor teritorii profund influenţate din punct de vedere cultural de către experienţa muzicală a celor care călătoreau în acea vreme.
Patrimoniul imaterial recuperat cu această ocazie de Orchestra Matias şi de Battements de l’orient demonstrează că muzica este un element care circulă permanent între culturi. Totodată, s-a confirmat că muzica are capacitatea de a conserva numitorul comun al spaţiilor culturale pe care instrumentiştii îl sondează atunci când îşi aleg repertoriul.
Carla-Francesca Schoppel
Proiectul Laboratorul schimbării este un proiect cultural co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administraţiei Fondului Cultural Naţional. AFCN nu este responsabilă de conţinutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanţării.