Omul interesat de religie nu poate ocoli astăzi psihologia, deoarece aceasta are ceva foarte important de spus despre trăirea religioasă. Poate oare fi desprinsă religia de experienţa religioasă? Probabil că nu. Poate avea loc experienţa religioasă în afara sufletului omului? Iarăşi nu. Cum de suflet se ocupă, ca ştiinţă, psihologia, se întâmplă că ea are un cuvânt greu de spus despre religie. În acest sens va fi vorba în cursul de faţă despre psihologie şi religie.
Călăuze ne vor fi în demersul nostru doi dintre cei mai importanţi, dacă nu cei mai însemnaţi pionieri ai psihologiei, şi anume Freud şi Jung. Cercetarea noastră va pendula între analiza religiei făcută de un ateu declarat, Freud, care a înţeles să reducă fenomenul religios la psihologia personală, şi înţelegerea religiei de către un psiholog, Jung, care ştia că Dumnezeu există, ba chiar considera că viaţa omului are o legătură inconturnabilă, liberă sau silnică, fericită sau nefericită, cu divinitatea.
Vom cântări câtă dreptate are fiecare, de ce se contrazic, cum se completează reciproc. Vom examina îndeaproape raportul dintre inconştient, aşa cum apare în practica psihologică şi concepţia fiecăruia dintre ei, şi Dumnezeu. Desigur, nu vom neglija nici cum vede teologia analiza psihologică a religiei, nici provocarea adusă de psihologie teologiei şi, mai ales, unei perspective dogmatice.
Cursul li se adresează celor interesaţi de trăirea religioasă, de felul cum apare Dumnezeu în viaţa omului, iar nu de un discurs abstract şi arid despre divinitate, discurs în care omul în carne şi oase este lăsat pe dinafară. Li se adresează celor care simt sau înţeleg că trăim într-o epocă de mari schimbări, de care religia – mai ales creştinismul, pentru că de el ţine tradiţia noastră – trebuie să ţină cont. Altfel ea riscă să nu mai răspundă problemelor vremii noastre.
Temele atelierelor:
1. Religia la graniţa dintre secolele XIX şi XX. Critica lui Freud
2. Naşterea religiei şi relaţia cu sexualitatea. Critica adusă de Jung
3. Experienţa religioasă tradiţională înţeleasă psihologic. Ce aduc nou psihanaliza şi psihologia analitică
4. Despre Supraeu, Iehova şi Dumnezeu Tatăl. Creştinismul şi alchimia
5. Cartea lui Iov interpretată de Jung. Hristos şi Antihrist în psihologia analitică
Bibliografie:
Freud, S., Eseuri de psihanaliză aplicată, în Opere, vol. 1, Editura Trei, Bucureşti, 1999.
Freud, S., Studii despre societate şi religie, în Opere, vol. 4, Editura Trei, Bucureşti, 2000.
Jung, C.G., Amintiri, vise, reflecţii, Editura Humanitas, Bucureşti, 2008.
Jung, C.G., Răspuns la Iov, în vol. Imaginea omului şi imaginea lui Dumnezeu, Editura Teora, Bucureşti, 1997.
Jung, C.G., Tipuri psihologice, Editura Trei, Bucureşti, 2004.
Jung, C.G., Despre fenomenul spiritului în artă şi ştiinţă, Editura Trei, Bucureşti, 2007.
Hegel, G.W.F., Logica, în Enciclopedia Ştiinţelor Filozofice, Editura Humanitas, Bucureşti, 1995.