Scopul acestui atelier este de a aduce în discuţie un fragment din dialogul Republica al lui Platon, anume fragmentul în care Platon prezintǎ decǎderea cetǎţii perfecte în alte patru tipuri de forme de guvernare : thymocraţia, oligarhia, democraţia şi tirania.
Discuţia nu este una în întregime politicǎ pentru cǎ Platon îşi prezintǎ şi discutǎ formele de guvernare în paralel cu anumite feluri de a fi ale oamenilor (oameni democratici, tiranici etc.). Întreaga discuţie despre guvernarea unei cetǎţi este datǎ ca o analogie pentru guvernarea sufletului uman.
Ne vor interesa, însǎ, mai ales acele aspecte ale textului lui Platon care mai pot spune (încǎ) ceva despre formele de guvernare de astǎzi şi legǎtura acestora cu felul de a fi al oamenilor care sunt guvernaţi.
Formula de desfǎşurare a atelierului va fi aceea de « close-reading », i.e. va fi cantitativ puţin de parcurs din dialogul Republica, dar textul va fi prezentat amanunţit (textele importante avute în vedere vor fi date pe foi volante la începutul fiecǎrui atelier). De asemeni, nu este presupusǎ o cunoaştere prealabilǎ a filozofiei, a filozofiei lui Platon sau a dialogului (deşi este binevenitǎ).
Temele atelierelor:
1) Prezentare generalǎ a temei şi încadrarea într-un context: de la Platon şi opera sa pe scurt, apoi progresând printr-un zoom-in în domeniu, dialogul Republica şi fragmentul în care Platon discutǎ despre cele cinci forme de guvernare şi decǎderea treptatǎ de la aristocraţie la tiranie.
a) Platon: epoca sa, profesorul (Socrate) şi elevul (Aristotel)
b) dialogul Republica : dialogul « despre dreptate », dialog al perioadei de mijloc
c) fragmentul de discutat: cǎrţile VIII şi IX şi locul lor în cadrul dialogului
2) Cetatea perfectǎ: orânduirea care îi apare lui Platon perfectǎ sau aristocraţia (conducerea celor înţelepţi).
3) Thymocraţia – prima treaptǎ a decǎderii (conducerea castei rǎzboinice) – cum ajunge cetatea rǎzboinicǎ sǎ se transforme într-o oligarhie.
4) Oligarhia – a doua treaptǎ a decǎderii (conducerea celor bogaţi) – cum ajunge cetatea oligarhicǎ sǎ se transforme într-o cetate democraticǎ.
5) Democraţia – a treia treaptǎ a decǎderii (conducerea poporului) – cum ajunge cetatea democraticǎ sǎ se transforme în tiranie.
6) Tirania – cetatea tiranicǎ şi statutul tiranului.
7) De ce cinci forme de guvernare şi numai cinci? O încercare de rǎspuns prin invocarea analogiei lui Platon dintre cetate şi suflet.
Sugestii de lecturǎ pentru acest atelier :
1. Platon, Republica, trad. A. Cornea, Bucureşti, Teora, 1998.
2. Popper, Karl, Societatea deschisǎ şi duşmanii ei, trad. D. Stoianovici, Bucureşti, Humanitas, 2005.