În mod curent, definim „barocul” şi „clasicismul” prin opoziţie: două tipare stilistice complementare, în care se regăsesc mişcarea, dezordinea, ingeniozitatea pe de o parte, respectiv ordinea, raţiunea, măsura pe de altă parte. Arhitectura secolului al XVII-lea – la fel ca pictura, muzica sau literatura – este segregată în cele două categorii, în funcţie de geografia culturală a Europei: „barocă” în Italia, Spania sau Flandra; „clasică” în Anglia, Franţa sau Olanda.
Dincolo de complementaritatea celor două tipologii, suscită interesul îndeosebi intervalul dintre ele, zona de „negociere” şi fuzionare. Pe scurt, elementele clasice din sfera barocului şi invers.
Această suită de ateliere se apleacă nu doar asupra trăsăturilor intrinseci ale „barocului” şi „clasicismului” din arhitectura europeană a anilor 1600, cât mai cu seamă asupra dialogului, împrumuturilor şi tensiunilor dintre ele.
1. Arhitectura europeană în veacul al XVII-lea. Introducere. Ce reprezintă secolul al XVII-lea în istoria arhitecturii? Cum este valorificată vasta experienţă renascentistă a recuperării vocabularului arhitectural antic? Ce impact are criza religioasă asupra evoluţiei arhitecturii? Care este relaţia dintre geografia confesională (împărţirea Europei între catolicism şi protestantism) şi opţiunea pentru o expresie arhitecturală anume?
2. Barocul italian. În ce constă revoluţia produsă de arhitecţii italieni (Gianlorenzo Bernini, Francesco Borromini, Baldassare Longhena sau Guarino Guarini)? Cum este regândit spaţiul arhitectural? Ce impact are spiritul ştiinţific al vremii asupra concepţiei arhitecturale (planimetrie, volumetrie, probleme de ordin tehnic)? În ce constă teatralitatea spaţiului arhitectural baroc? Cum este reconfigurat sistemul ornamental şi în ce constă caracterul lui retoric?
3. Clasicismul francez: Ce anume este clasicismul francez? Când şi în ce împrejurări (disputa în jurul faţadei de est a palatului Luvru) este tranşată opţiunea între „baroc” şi „clasicism”? Cine este Claude Perrault şi de ce este el o figură-cheie în impunerea şi teoretizarea esteticii clasice? Care este rolul asumat de clasicismul francez în arhitectură? Care este relaţia dintre putere (Ludovic al XIV-lea) şi arhitectură?
4. Clasicismul britanic: în ce circumstanţe se instituie clasicismul în arhitectura britanică? Care este rolul jucat de Inigo Jones? Care este impactul arhitecturii lui Andrea Palladio? Cum devine palladianismul o formă de clasicism britanic?
foto sus preluat de aici: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1206605&page=6