Democraţie vs populism – cum ne protejăm de dezinformare?
 

Cursul se va desfăşura săptămânal, în zile de miercuri, în intervalul 19:00-21:00, atât fizic, cât şi online. Cei care aleg să participe online vor primi cu o zi înainte de data începerii un link cu ajutorul căruia vor accesa cursul pe Zoom.us. 

Date desfăşurare curs: 2, 9, 16 şi 30 aprilie (pauză în 23 aprilie).

***Vă rugăm să menţionaţi la înscriere dacă doriţi să participaţi fizic sau online.

Vă invităm la un curs susţinut de Antonio Momoc, licenţiat în ştiinţe politice şi conferenţiar universitar dr. la Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării a Universităţii din Bucureşti, cercetător Fulbright la Ohio University, College of Communication, School of Journalism, doctor în sociologie, abilitat în domeniul de doctorat ştiinţele comunicării, specialist în comunicare politică cu o bursă FSE cu o mobilitate la Universitatea LUISS din Roma, School of Government.

„Ce este populismul şi cum ameninţă democraţia? Ce este iliberalismul şi care e relaţia sa cu postadevărul? Este democraţia liberală în criză sub asaltul dezinformării şi al propagandei online? Trebuie democraţia înţeleasă de cetăţenii ei doar prin suveranitatea poporului, sufragiu universal şi alegeri libere? Care mai este azi rolul jurnalismului şi al presei în democraţia contemporană? Cum influenţează consumul algoritmic de informaţie în spaţiul public fragmentat al social media informarea corectă a cetăţenilor şi formarea opiniei publice?

Comunicarea politică digitală face posibile dezinformarea şi manipularea. Dar astăzi nu doar puterea politică tradiţională, statul modern cu instrumentele sale democratice, are capacitatea de a influenţa comunicarea publică. În era digitală, actori non-statali sau companii comerciale Big Tech, platformele digitale (Facebook, X, TikTok, Instagram, YouTube etc) sunt principalii jucători ai comunicării publice, la nivel naţional şi global. Modele largi de limbaj, dezvoltat de companii precum OpenAI, Google sau Meta, sunt utilizate pentru generarea de texte în limbaj natural şi boţi conversaţionali, iar această posibilitate ridică întrebări cu privire la fidelitatea informaţiilor accesate online până la manipularea opiniei publice.

Conţinutul deepfake cu impactul său asupra proceselor electorale, dar şi „conţinutul sintetic” inundă societatea digitală, iar platforme de socializare, precum TikTok care are un succes total, datorat caracterului fragmentar, rapid şi tranzitoriu, sunt suspectate că joacă un rol esenţial în determinarea noului leadership politic şi în ascensiunea unor noi politicieni, acuzaţi de demagogie sau populism. Ce este de făcut în acest nou context social politic, în care toate vocile vorbesc, dar nu avem capacitatea, din cauza zgomotului de fond, de a auzi tot sau pe toţi?

Cei care optează pentru cunoaşterea proceselor de formare a opiniei publice în era digitală, a mecanismelor electorale, a tehnicilor şi strategiilor electorale online, precum şi a modelelor de comunicare folosite în influenţarea opţiunilor electorale se vor înscrie la acest curs. Este cursul pe care îl urmează cei care se pregătesc pentru a deveni jurnalişti, strategi de comunicare politică, analişti, specialişti în relaţii publice, comunicare politică sau electorală, sau simpli cetăţeni preocupaţi de viitorul democraţiei.

Temele care  vor fi abordate în decursul celor patru întâlniri sunt:

1. Comunicare politică şi procese electorale în democraţia modernă

  • Democraţia etimologică (Sartori) şi democraţia liberală (Bobbio)
  • Democraţia antică şi democraţia modernă (B. Constant)
  • Alegeri, vot, pluralism. Argumente pentru democraţia constituţională

2. Populism şi criza democraţiei liberale

  • Criza de încredere în elitele politice şi în mass media
  • Criza modelului neoliberal al presei tradiţionale
  • Criza de încredere în elitele financiare şi bancare

3. Ce este populismul?

  • Ce este populismul: discurs, strategie electorală sau o nouă ideologie?
  • Populism şi demagogie
  • Iliberalism, Suveranism, Izolaţionism

4. Propagandă şi război informaţional

  • Consumul algoritmic de informaţie
  • Dezinformare 2.0: fake news şi false news
  • Război hibrid, influenceri, troli şi boţi”

Sursă foto – https://www.pexels.com/ro-ro/fotografie/2245195/

Cumpără »

Newsletter

Abonează-te la newsletterul nostru pentru a primi pe email informaţii despre cele mai noi ateliere şi evenimente!