Cursul se va desfăşura săptămânal, în zile de joi, în intervalul 19:00-21:00.
Francmasoneria sau zidăria liberă, un subiect controversat, care este pe de-o parte bază a multor teorii ale conspiraţiei, pe de altă parte, motor al multor schimbări sociale, politice sau cultural-artistice.
Cum a apărut francmasoneria, ce înseamnă, cum a evoluat şi de ce, cum a influenţat cursul istoriei ? Iată câteva întrebări, din multe altele, la care va răspunde, printr-o analiză exoterică, acest curs. De la piramidele Egiptului Antic, la Templul lui Solomon (construit sub conducerea lui Hiram Abif ), la catedralele Evului Mediu, la Renaştere şi apoi la Secolul Luminilor, vom călători de-a lungul istoriei, până în prezent, asemeni drumului iniţiatic al lui Harap Alb din poveste, traversând secole de civilizaţie şi cultură, cu legende, mituri şi obiceiuri, căutând ”cuvântul pierdut” al masonilor sui generis , dar întrezărind lumina vie a zidarilor cunoaşterii, lumină care este baza şi liantul civilizaţiilor moderne de astăzi.
Expozeul nostru va cuprinde trei părţi:
1. În prima parte vom aborda istoria explicată a logiilor masonice, din timpurile străvechi, vom diferenţia cele două etape fundamentale ale evoluţiei francmasoneriei şi anume: etapa istorică-operativă şi etapa modernă figurativ-simbolică. Prima etapă va explica mitul fundamental al masoneriei, mitul lui Hiram Abif, arhitectul Templului lui Solomon şi va cuprinde perioada antică, medievală, renascentistă, până la apariţia primei Constituţii (sec XVIII, Anderson), constituţie, care statuează cea de-a doua etapă, etapa figurativ simbolică, adică Francmasoneria de astăzi.
2. Partea a doua a cursului va surprinde importanţi francmasoni, care sunt mari personalităţi ale culturii europene ca: Mozart, Goethe, Schiller, Rilke, Swedenborg, Diderot, Descartes, Newton, Voltaire, Hasdeu sau Mihail Sadoveanu. Vom călători însoţiţi de explicaţii, prin atelierele riturilor de perfecţie ca: Ritul Scoţian Antic şi Acceptat, Anticul şi Primitivul Rit de Memphis şi Misraim, Ritul de Swedenborg sau Ritul de York. Vom puncta, în această parte a cursului, influenţa codexurilor templiere (cărţile normelor şi a procedurilor de funcţionare a comanderiilor cavalereşti ), cu precădere cele ale Ordinului Suprem al Cavalerilor Templieri de Ierusalim (OSMTH). Felul cum au fost absorbite acestea în normativele logiilor, dar şi întrepătrunderea de după anul 1314 ( anul desfiinţării OSMTH ), a structurilor templiere refugiate în Englitera, în bresle masonice, vor da forma şi funcţionarea acestora de mai târziu.
3. Partea a treia şi ultima va fi dedicată masoneriei române. De la primul mason cunoscut în Ţara Românească, Anton Maria Del Chiaro, secretarul lui Constantin Brâncoveanu, până în contemporaneitate, vom observa evoluţiile şi influenţele lojilor francmasonice în momente cheie precum: 1848, Mica Unire şi Al. I. Cuza, 1883 – anul aprinderii luminii Marii Loji Naţionale din România, Unirea de la 1918 şi altele. Generaţiile secolului al XIX-lea, aşezate în lojile masonice de sorginte franceză, cum ar fi paşoptiştii, unioniştii sau junimiştii au amprentat destinul social şi cultural al României cu suflul ideilor noi de: libertate, egalitate, fraternitate, naţionalitate şi constituţionalitate. Nicolae Bălcescu, Ion Heliade Rădulescu, Dimitrie Bolintineanu, Mihail Kogâlniceanu, Titu Maiorescu ş.a. au fost atât arhitecţii identităţii naţiunii, promotorii independenţei şi suveranităţii, dar şi generatori ai unei emoţii estetice originale, care s-a transformat mai târziu, odată cu Eminescu, în literatura cultă naţională. Vorba bătrânului Grigore Ureche: ”Den pom bun, roadă bună op să iasă! ”