Se poate vorbi de o ”mitologie romaneasca”? Ce sens au, in ultima instanta, basmele? Unde s-au ascuns vechii zei? Suntem urmasii geto-dacilor?
Cu astfel de intrebari ma confrunt in ultimul timp. Ele vin de la oameni foarte bine intentionati ori sunt cautari personale in seva acestui pamant. Oricum ar fi, mai naïve sau mai bine-potrivite, aceste intrebari ma provoaca la cautarea unor raspunsuri ce nu vin deloc facil. Fie ca privim cu interes etnologic, sociologic, religios sau filosofic, realitatile spirituale ale romanilor nu pot fi trecute cu vederea.
Iar acest curs va propune nu doar o trecere in revista a temelor ci si o investigare directa a propriilor chestionari. E ceva ce ne priveste in mod direct pentru ca, fiind de aici, suntem purtatorii vii ai unor traditii ancestrale care merita sa fie (re)descoperite.
La fiecare intalnire vom citi cate un basm si vom incerca sa brodam, in marginea lui, sensuri ale mitografiilor arhaice.
Temele intalnirilor sunt:
1. Soarta omului – Ursitoarele urzind: zanele destinului, cum se tese viata omului in stele si in lumea de aici. Basmul ”Tinerete fara batranete si viata fara de moarte”.
2. Rituri de trecere – Nasterea la romani. Venirea pe lume, despre rost si randuiala, pregatirea pentru viata. Basmul ”Aleodor Imparat”.
3. Rituri de trecere – Nunta la romani. Petirea, zestrea, targurile de fete, purtatul fecioarelor si multe alte ritualuri de nunta, amintite sau uitate. Basmul ”Voinic de plumb”.
4. Rituri de trecere – moartea la romani. Bocetele, bradul, lumea de dincolo, drumul celui plecat ”in lumea fara dor”. Basmul ”Tristi-Copil si Inia Dinia”.
5. Chipuri ale initierii – Basmele: miteme si mitologii, sisteme inchegate sau fragmente. Parcursul eroilor din lumea aceasta in Celalt Taram in cautarea destinului. Basmul ”Harap-Alb”.
6. Chipuri ale implinirii – Plinatatea vietii si maturizarea. ”Lumea asta-i cum o vezi”. Basmul ”Praslea cel voinic si merele de aur”.