Prin muzeele lumii – Muzeul Cluny, Paris
 

Vă invităm la o călătorie imaginară în câteva dintre cele mai cunoscute şi vizitate muzee din lume. Pline de istorii şi de opere de artă faimoase, Luvru, Prado, Metropolitan Museum – New York sau National Gallery – Londra ne permit o incursiune inedită în arta şi istoria lumii. Din Antichitate până la impresionişti, trecând prin Renaştere şi Baroc, vom descoperi împreună opere emblematice, cele pe care nu trebuie să le ratăm când vizităm muzeul respectiv sau pe care le revedem de fiecare dată cu o curiozitate şi uimire nesfârşite.

Vă propunem să descoperim împreună unul dintre cele mai erudite şi fermecătoare muzee dedicate evului mediu. Construcţia medievală, situată în apropierea Sorbonnei, a fost, iniţial, reşedinţa abatelui de Cluny, înglobând, încă din evul mediu, thermele galo-romane. Construită în stil gotic şi dotată cu o capelă privată, o adevărată bijuterie arhitecturală, în care urmele de policromie sunt încă vizibile, construcţia a trecut de-a lungul timpului prin diverse transformări. În secolul al XIX-lea, Alexandre Du Sommerard, un entuziast amator de artă medievală, şi-a instalat aici colecţia. După moartea sa, statul francez a achiziţionat colecţia şi clădirea. În 1844, muzeul Cluny se deschide, devenind astfel unul dintre cele mai vechi muzee pariziene. Cu o colecţie impresionantă de vitralii, sculpturi, obiecte profane şi sacre, a beneficiat în ultimii ani de  un amplu proces de modernizare şi restaurare.

Printre capodoperele care nu trebuie ratate se numără capetele de regi iudei de pe faţada vestică a catedralei Notre-Dame. Galeria regilor, distrusă în timpul revoluţiei franceze, a fost redescoperită parţial în 1977. Urmele de policromie şi trăsăturile bine conturate evidenţiază expresivitatea remarcabilă a statuilor. Un alt element provenit tot de la Notre-Dame este statuia lui Adam, executată în jurul anului 1260. Nuditatea şi mai ales poziţia care evocă anticul contrapposto ne duc cu gândul la Afrodita din Cnidos şi generează o serie de interogaţii privind sursele de inspiraţie ale sculptorului.

Muzeul are şi o colecţie remarcabilă de sculpturi din fildeş din antichitate şi din Bizanţ. Inedit este un element decorativ dintr-o piesă de mobilier din secolul al VI-lea,  o Ariadnă seducătoare, îmbrăcată într-o tunică drapată, suplă şi fluidă.

O parte dintre vitraliile şi statuile apostolilor de la Sainte-Chapelle fac parte dintre comoriile muzeului. Putem admira şi înţelege mai bine tehnicile de realizare ale vitraliilor colorate sau monocrome, într-o expunere bine articulată.

Piesa de rezistenţă, cea care atrage curioşi din toate colţurile lumii şi ne lasă de fiecare dată fără cuvinete,  este o tapiserie realizată în jurul anului 1500. Cunoscută sub numele de Doamna şi inorogul, se constituie într-o amplă alegorie dedicată simţurilor,  vârstelor femeii sau iubirii curteneşti. Inscripţia À mon seul desir este imaginea unei culturi de curte rafinată care reflectă preocupări intelectuale din Italia renaşterii.

De-a lungul atelierului, vom studia şi istoria unor exponate mai puţin cunoscute publicului larg: Tezaurul de la Guarrazar, elemente de email şi orfevrărie, piese liturgice, cufere şi piese de ceramică cu istorii inedite.

Evenimentul are loc online, live, pe zoom.us. Cu o zi înainte de data începerii, veţi primi  un link cu ajutorul căruia veţi accesa cursul pe Zoom.us. 

Cumpără »

Newsletter

Abonează-te la newsletterul nostru pentru a primi pe email informaţii despre cele mai noi ateliere şi evenimente!